Lek

"Lek, mestring og hverdagsmagi" er Vegsund barnehages visjon, og leken har hovedplassen i barnehagen. Lek er den aktiviteten barna trenger og ønsker for å trives, lære, utvikle seg og føle tilhørighet, og er vårt viktigste pedagogiske verktøy i arbeidet med barna.

I vegsund barnehage skal leken ha stor plass i barnehagehverdagen og vi er opptatt av å gi leken best mulig vilkår. Læring skjer gjennom lek, og gjennom lek bearbeider barna inntrykk og opplevelser, øver seg på ferdigheter, utforsker, tester, mestrer og bygger vennskap.

I arbeidet med både sosial kompetanse og utviklingsarbeidet "Opp og fram" er lek en svært viktig del. Vi legger til rette for at leken får gode vilkår ved å sette av nok tid til lek, skjerme leken, respektere leken og dens vilkår, ha nok og godt lekeutstyr og deltakende voksne i leken.