sosial kompetanse

Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positivt med andre mennesker i ulike situasjoner. Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes av barn i samspill med hverandre og med voksne. Målsettingen er å øke barns sosiale kompetanse gjennom positiv sosial ferdighetstrening. Barna skal få mulighet til lære og trene på viktige og nyttige sosiale ferdigheter og holdninger som gjør det mulig å etablere og vedlikeholde sosiale relasjoner.

I Vegsund barnehage jobber vi med å fremme sosial kompetanse, både i "her og nå- situasjoner" og i mer organiserte aktiviteter. Vi bruker blant annet "steg for steg" som pedagogisk materiell i samlinger, og tilpasser disse til barnas alder og utviklingsnivå.

Barna skal blant annet lære å samhandle med hverandre på en positiv og sosialt akseptabel måte, ta vare på og hjelpe hverandre, hevde seg selv og sine meninger, få kjennskap til demokratiske prosesser mm.

Dette er kompliserte prosesser som krever både empati, evne til å utføre prososiale handlinger og ta et annet menneskes perspektiv.

Samhandling og kommunikasjon er vesentlig i arbeidet med sosial kompetanse. Vi fokuserer på det barnet klarer å få til, oppmuntrer, støtter og hjelper til videre utvikling gjennom å følge opp barna i rolleleken, under måltid, ved konfliktløsning og samtaler i hverdagen. Personalet skal hele tiden jobbe mot å være gode rollemodeller og sosialt kompetente voksne.